Tuesday, October 27, 2009

Jeg vil bo i Schweiz

Idet konduktøren giver mig bøden, smiler han. Det er jo ikke noget mellemværende mellem ham og mig som privatpersoner, han passer bare sit arbejde, det forstår jeg godt, ligesom han forstår, at jeg kan have mine grunde til at snyde. Men alt det spørger han ikke ind til, han smiler bare og beder mig udfylde en blanket med navn og adresse, et lille stik, et lille prik, schweizisk service - og bagefter er det, som om intet er hændt, for sådan er det i Schweiz, hvor alle forhold er rene og ordentlige. Zürich: Verdensberømt for sin fortrinlige sikkerhed. Velsmurt funktionalitet. Selv har jeg kendt schweizere, som duftede helt utrolig rent, altid forbilledlig disciplin under morgentoilettet, og når man tænker over det, er det vel også det eneste rigtige at prøve at være lidt pæn, selv i grimme situationer, i hvert fald er det sådan, alle tænker i Schweiz: Der er aldrig nogen undskyldning for ikke i det mindste at være høflig og hygiejnisk.

No comments:

Post a Comment